Jumaat, 17 Julai 2009

GASING TENGKORAK


Helaian-1

Sudah seminggu Wadina, terbujur diperbaringan dengan wajah yang pucat dan tubuh kurus. Nafasnya tersekat-sekat serta matanya terbeliak ke atas, seolah-olah ia sedang melihat sesuatu yang menggerikan.
Mak Bidan Timah, sudah bertungkus-lumus menolongnya, siang malam namun bayi dalam kandungan Wadina belum juga lahir. Beberapa bomoh telah dipanggil, minta pertolongan. Manalah tahu, kelahiran anak sulung itu entah diganggu sesuatu yang ghaib atau jembalang dan syaitan.
Doktor juga tidak sanggup membantu, kerana menurutnya, kedudukan anak yang menyonsang itu harus dibedah untuk mengeluarkan bayinya. Atas permintaan ayah ibunya. Wadina tidak dibenarkan dibedah. Itulah sebabnya seminggu lalu ia dibawa pulang ke rumah.
Keluarga Wadina yang sangat terpengaruh dengan kepercayaan tahyul yang tebal, memutuskan anak sulung yang akan lahir perlu disambut du rumah, dengan segala upacara keduri dan doa.
Manan, suami Wadina yang sudah dua bulan tidak pulang-pulang. Inilah yang membuatkan keluatga malang itu tidak berani membuat keputusan. Segalanya harus meminta kebenaran dari Manan. Mereka sedia maklum, Manan juga memang sayangkan isterinya apalagi anaknya yang bakal lahir.
Tubuh yang kurus lemah itu, sudah tidak tahan lagi menahan kesakitan. Kandungannya yang menurut hitungan sudah mencapai bilangan sebelas bulan, memasuki dua belas, kata orang-orang tua di kampung Wadina ‘mengandung gajah’.
Ia seperti tidak sedarkan diri, menurut kata bomoh selain Wadina tersampuk syaitan, bayi di dalam kandungan itu juga mempunyai beberapa keganjilan kalau lahir kelak.
Semua yang hadir memandang hiba ke tubuh yang terlantar di atas tilam diruangan tengah rumah itu. Tubuh kurus kering, lemah tidak bermaya. Matanya liar sesekali memandang ke atas, inilah yang membuatkan hati ibu dan bapa Wadina bertambah bimbang dan cemas. Menurut mereka, Wadina memandang ke atas kerana ada sesuatu di sana.
Apakah benar?
‘Kalau begini mak menyerah. Mak tak sanggup untuk membidaninya...” kata Mak Timah bidan beranak di kampung itu.
Sementara keadaan Wadina semakin tenang, tubuhnya hampir tak dapat bergerak lagi. Wajahnya semakin pucat. Berbagai cara telah diusahakan, namun si bayi dalam kandungan belum juga hadir ke dunia.
Tiba-tiba,
“Kenapa bingung? Bukankah masih ada bidan Samah di hulu sungai ini?” Kata Bidul mengigatkan pada keluarga yang kebingungan itu. Memang benar, pada saat yang genting serupa itu, mereka semuanya terlupa dengan seorang tua yang tinggal di hujung kampung, di hulu sungai. Mak Samah yang sudah melewati lapan puluh tahun. Kaya dengan pengalaman dalam membidani orang bersalin. Bidan yang dikatakan banyak keghaiban, dan misteri itu penuh dengan ilmu-ilmu dunia. Seorang bidan tua yang handal dalam ilmu-ilmu dunia.
Siapa yang dibidaninya, belum pernah lagi mengalami kemalangan. Dikatakan hampir sebahagian dari kalangan mereka di kampung itu telah dibidaninya. Tetapi orang tua yang aneh itu, memang sulit untuk dimengerti. Selain perangainya yang ganjil, ia juga seolah menyimpan sesuatu misteri dalam kehidupannya.
Pada saat tertentu ia menghilangkan diri entah ke mana, dan tiba-tiba muncul tanpa disangka-sangka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan